Amikor egy szöveg kapcsán újra és újra felmerül a kérdés, hogy „igaz-e”, az többnyire nem a tényekről szól. Inkább arról az elbizonytalanodásról, amely akkor keletkezik, amikor az olvasó rádöbben: az igazság, amivel szembesül, nem ellenőrizhető forrásokra, hanem emlékképekre, hangulatokra és történetdarabokra épül. A Montiverzum-interjúban is ez történt: a beszélgetés látszólag a történelmi hűségről indult, de hamar az emlékezés természetéhez vezetett. Innen nézve válik érthetővé, miért kerül elő Pierre Nora neve.
Pierre Nora nem azért érdekes, mert „megmondja, mi történt”, hanem mert azt vizsgálja, mi történik akkor, amikor már nincs természetes közeg, amelyben az emlékezés magától működne. Esszéjének alapgondolata szerint a modern társadalmakban az emlékezet és a történelem fokozatosan eltávolodott egymástól. Ami korábban élő gyakorlat volt – családi történetmondás, közösségi rítus, helyi hagyomány –, az mára egyre inkább archívumokba, múzeumokba, könyvekbe és digitalizált adatokba szorult vissza.
Nora megkülönbözteti az emlékezetet (memory) a történelemtől (history). Az előbbi élő, személyes, részrehajló és változékony. Nem törekszik pontosságra, viszont ragaszkodik a jelentéshez. Az utóbbi reflektált, kritikus és rendszerező: forrásokat mérlegel, kronológiát épít, és azt próbálja rekonstruálni, ami már nincs jelen. A probléma nem az, hogy a történelem „hamis”, hanem az, hogy nem ugyanarra a kérdésre válaszol, mint az emlékezet.
A modern ember sokáig abban a hitben élt, hogy a történelem képes lesz pótolni az elveszett emlékezetet. Minél többet dokumentálunk, minél pontosabban rögzítünk mindent, annál kevésbé vész el a múlt – gondoltuk. Nora szerint azonban éppen az ellenkezője történt: ahogy az élő emlékezeti közegek eltűntek, úgy nőtt meg kényszeresen a rögzítés iránti vágy. Archiválunk, digitalizálunk, listázunk, címkézünk – közben pedig egyre kevésbé tudjuk, mit jelentett az, amit megőrizni próbálunk.
Ezen a ponton vezeti be Nora az emlékezethelyek fogalmát. Az emlékezethely nem pusztán földrajzi hely. Lehet tárgy, személy, szófordulat, ünnep, történet vagy gesztus – bármi, amihez az emlékezés tapadni tud. Az emlékezethely mindig ott keletkezik, ahol az emlékezés már nem magától értetődő, hanem tudatos döntés és erőfeszítés eredménye. Nem azért marad meg, mert „úgy volt”, hanem azért, mert valakik újra és újra visszanyúlnak hozzá.
Ebből a szempontból az emlékezethely gyökeresen különbözik a fikciótól vagy a városi legendától. A fikció vállaltan kitalált, a városi legenda pedig gyakran anonim és ellenőrizhetetlen. Az emlékezethely ezzel szemben konkrét tapasztalatból nő ki, még akkor is, ha az idők során elmozdul a tényszerűségtől. Nem félrevezetni akar, hanem megtartani valamit, amit fontosnak érzünk. Nem információt közöl, hanem identitást hordoz.
A Montiverzumban megjelenő történetek – egy nagyapa alakja, egy gyerekkori mese, egy tárgyként megőrzött gránátalma – pontosan ilyen emlékezethelyekként működnek. Nem bizonyítani akarnak, hanem jelen lenni. Nem lezárni, hanem továbbvinni. Az igazságuk nem abban áll, hogy mikor és hogyan történt pontosan valami, hanem abban, hogy mi maradt meg belőle.
Ez a szemlélet különösen fontossá válik napjainkban. Az emlékezetet hagyományosan fenntartó közösségek – elsősorban a falusi, lokális közösségek – szétporladnak vagy elnéptelenednek. A családi történetek átadása megszakad, a generációk közötti mindennapi kapcsolat megszűnik. Ezzel párhuzamosan az olvasás és a figyelem szerkezete is átalakul: a lineáris, hosszú narratívák helyét töredezett, asszociatív tartalmak veszik át.
Mindez nem feltétlenül az emlékezet végét jelenti, hanem annak átalakulását. Az emlékezet ma nem feltétlenül közösségekben él tovább, hanem egyéni projektekben, személyes archívumokban, szövegekben, blogokban, életmű-töredékekben. Nora gondolkodása segít megérteni, hogy ezek nem másodrendű pótlékai a „valódi” emlékezetnek, hanem annak új formái.
Innen nézve a Montiverzum nem monográfia, és nem is akar az lenni. Nem kronologikus, nem teljes, és nem lezárt. Tudatosan vállalja az emlékezet torzításait, sűrítéseit és kihagyásait. Nem a múlt rekonstrukciójára törekszik, hanem arra, hogy érzékelhetővé tegye azt a teret, ahol az emlék jelentéssé válik.
Pierre Nora gondolkodása nem igazolja és nem legitimálja a Montiverzumot, hanem nyelvet ad hozzá. Megmutatja, hogy amit ösztönösen csinál – történettöredékekből világot épít, tárgyakból jelentést képez –, az nem kivétel, hanem válasz egy korszakos problémára. Arra a kérdésre, hogyan emlékezhet az ember akkor, amikor már nincs mire emlékeznie együtt másokkal.
Ebben az értelemben a Montiverzum nem történelmet ír, hanem emlékezethelyeket hoz létre. És talán ez az egyetlen módja annak, hogy a múlt ne csak megmaradjon, hanem jelenteni is tudjon valamit.

Reflexió – avagy az archeológia pellengére állítása
A mellékelt barlangrajzról a tudósok megállapították, hogy Kr.E 4715 szeptember 17-én, szerda este 18:30 és 21:15 között készült. A művész vélhetően balkezes volt, neve ismeretlen.
A kép valóságtartalma erősen megkérdőjelezhető, az egybehangzó szakvélemények szerint a barlanglakók aznap legfeljebb egy nyulat ejthettek el, a csontmaradványok is erre utalnak. Úgyhogy ez kétes hitelességű kordokumentum, inkább egyfajta fohásznak foghatjuk fel.